PENGARUH MODEL CONTEXTUAL TECHING AND LEARNING (CTL) BERBANTUAN MEDIA WORDWALL TERHADAP HASIL BELAJAR MATA PELAJARAN IPAS SISWA KELAS IV GUGUS 4 KECAMATAN PANJI

  • Putri Wachadania Universitas Abdurachman Saleh Situbondo
  • Afif Amroellah Universitas Abdurachman Saleh Situbondo
  • Heldie Bramantha Universitas Abdurachman Saleh Situbondo

Abstract

This research is based on the lack of variation in the learning process in schools, which has an impact on the low learning outcomes of students in science subjects. The aim of this research is to find out how the CTL model assisted by Wordwall media has an impact on learning outcomes for science subjects in class IV Gugus 4 Panji District. This research is a quasi-experimental research. The research population consisted of 24 students from class 4 of SD Negeri 4 Curah Jeru as the experimental class and 24 students from class 4 of SD Negeri 1 Tenggir as the control class. Samples were collected by means of research data obtained through student learning outcomes tests.  The proposed hypothesis was tested using the t-test, with results of Tcount 39.1 and Ttable 2.013. Ho was rejected. Based on this data, it can be concluded that the learning outcomes of students taught using the CTL model assisted by wordwall media are not comparable to the learning outcomes of other students. who were taught without the CTL model assisted by language media.

References

Abd Mukhid, (2021). Metodologi Penelitian Pendekatan Kuantitatif,. Surabaya: CV Jakad Media Publishing.
Abdurrahman, M. (2009). Pendidikan Bagi Anak Berkesulitan Belajar. Jakarta: Rineka Cipta
Adham, Gunawan dan Mohammad Adnan Latief Rukminingsih. 2020. Metode Penelitian Pendidikan. Yogyakarta.
Afiani, K., & Faradita, M. (2021). Analisis Aktivitas Siswa dalam Pembelajaran Daring Menggunakan Ms . Teams pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Sekolah Dasar, 9(1), 16–27.
Astini, N. K. S. (2020). Pemanfaatan teknologi informasi dalam pembelajaran tingkat sekolah dasar pada masa pandemi covid-19. Jurnal Lampuhyang Lembaga Penjaminan Mutu STKIP Agama Hindu Amlapura, 11(2), 13–25.
Ester, K., Sakka, F. S., Mamonto, F., Mangolo, A. E. M., Bawole, R., Mamonto, S., Guru, P., Dasar, S., Pendidikan, I., & Psikologi, D. (2023). Model Pembelajaran Contextual Teaching and Learning (CTL) di SD Gmim II Sarongsong. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 976–973. https://doi.org/10.5281/zenodo.10421051
Hasan, Muhammad, dkk. (2021). Media Pembelajaran. Tahta Media Group
Berbasis Game Online Wordwall. Abdi Laksana : Jurnal Pengabdian Kepada
Masyarakat, 3(1), Art. 1. https://doi.org/10.32493/al- jpkm.v3i1.17052
Nada, L. Q. (2020). Studi Kepustakaan: Contextual Teching and Learning (CTL) Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematika Siswa Di Era Merdeka Belajar. Meneropong Wajah Pendidikan di Era Merdeka Belajar (pp. 137-140). Pekalongan: Konferensi Ilmiah Pendidikan Universitas Pekalongan. https://proceeding.unikal.ac.id/index.php/kip/article/download/494/406
Purnamasari, S., Rahmanita, F., Soffiatun, S., Kurniawan, W., & Afriliani, F.(2022). Bermain Bersama Pengetahuan Peserta Didik Melalui Media Pembelajaran Berbasis Game Online Wordwall. Abdi Laksana : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(1), Art. 1. https://doi.org/10.32493/al-jpkm.v3i1.17052
Sari W. (2021). Wordwall sebagai Media Belajar Interaktif daring dalam Pendahuluan Pendidikan Kegiatan Yang Berbagai Dalam Meningkatkan Aktivitas Ddan Hasil Belajar Mahasiswa Geografi Pada Mata Kuliah Geografi Desa Kota di Masa Pandemi. Jurnal Ilmiah Media Publikasi Ilmu Pengetahuan Dan Teknologi, 10(1), 1–15.
Setiawan, A. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran CTL (Contextual Teching and Learning) Buletin Ilmiah Pendidikan, 2(1), 2023, pp. 136 – 141 141 Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Subtema 1 Tema 2 Kelas V SD N 1 Nusa Bakti Kecamatan Belitang III Kabupaten Oku Timur. JEMARI (Jurnal Edukasi Madrasah Ibtidaiyah), 2(2), 108– 119. https://doi.org/10.30599/jemari.v2i2.57
Sianturi, R. (2022). Uji homogenitas sebagai syarat pengujian analisis. Jurnal Pendidikan, Sains Sosial, Dan Agama, 8(1), 386–397. https://doi.org/10.53565/pssa.v8i1.507
Soleha, F., Akhwani, A., Nafiah, N., & Rahayu, D. W. (2021). Model Pembelajaran Contextual Teaching and Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pkn di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 3117–3124. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i5.1285
Sudaryono dkk. (2013). Pengembangan Instrumen Penelitian Pendidikan. Yogyakarta: Graha Ilmu.
Trianto. (2010). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif:Konsep, Landasan, dan Implementasinya Pada kurikulum Tingkat Satuan pendidikan (KTSP). Jakarta: Kencanag
Published
2025-06-01
How to Cite
WACHADANIA, Putri; AMROELLAH, Afif; BRAMANTHA, Heldie. PENGARUH MODEL CONTEXTUAL TECHING AND LEARNING (CTL) BERBANTUAN MEDIA WORDWALL TERHADAP HASIL BELAJAR MATA PELAJARAN IPAS SISWA KELAS IV GUGUS 4 KECAMATAN PANJI. CENDEKIA PENDIDIKAN, [S.l.], v. 4, n. 2, p. 141-150, june 2025. ISSN 2964-0997. Available at: <https://unars.ac.id/ojs/index.php/cendekiapendidikan/article/view/6418>. Date accessed: 05 dec. 2025. doi: https://doi.org/10.36841/cendekiapendidikan.v4i2.6418.
Section
Articles