Improving Students' Basic Arabic Writing Skills (Imla Manzur) Through The Card Sort Method

  • Salma Sabila Yusuf Universitas Pendidikan Indonesia
  • Maman Abdurrahman Universitas Pendidikan Indonesia
  • Shofa Musthofa Khalid Universitas Pendidikan Indonesia

Abstract

This research is quasi-experimental research conducted on class VIII students of SMP Mathlaul Anwar Margahayu, whose sample consists of two classes: experimental and control. This study aimed to determine the results of improving students' basic Arabic writing skills after learning imla manzur in collaboration with the card sort method. Of the 56 samples taken randomly and classified into two classes with different treatments, it was found that there was a difference between the results of the writing ability of the experimental class and the results of the control class' writing ability which was indicated by the results of the hypothesis testing of 0.000. The value of 0.000 <0.05 resulted in Ho being rejected and Ha is accepted, or it can be concluded that there was a significant influence on the learning outcomes of the imla manzur class applying the card sort method.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ardyansyah, A., & Fitriani, L. (2020). Efektivitas Penerapan Metode Discovery Learning dalam Pembelajaran Imla’. Al-Ta’rib : Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa Arab IAIN Palangka Raya, 8(2), 229–244. https://doi.org/10.23971/altarib.v8i2.2257

Arini, T. (2020). Peningkatan Hasil Belajar IPS Melalui Metode Card Sort Siswa Kelas Viib Di Smp Negeri 3 Kampak. Dinamika Penelitian: Media Komunikasi Penelitian Sosial Keagamaan, 20(2), 367–389. https://doi.org/10.21274/dinamika.2020.20.2.367-389

Asyrofi, S. (2010). Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab (Taufik, Ed.). Idea Press.

Aziz Sebayang, A., Nahar, S., & Mardianto. (2017). Desain Pembelajaran Imla dalam Meningkatkan Kemampuan Menulis Tulisan Arab bagi Santri di Pondok Pesantren Ar-Raudlatul Hasanah Medan (Vol. 1, Issue 4).

Aziza, L. F., & Muliansyah, A. (2020). Keterampilan Berbahasa Arab Dengan Pendekatan Komprehensif. El-Tsaqafah : Jurnal Jurusan PBA, 19(1), 56–71. https://doi.org/10.20414/tsaqafah.v19i1.2344

Fajriah. (2017). Strategi Pembelajaran Maharah al-kitabah pada Tingkat Ibtidaiyah. http://dx.doi.org/10.22373/pjp.v6i2.3337

Ghozali, S. (2019). Metode Imla dalam Upaya Meningkatkan Menulis Huruf Arab. Miyah : Jurnal Studi Islam. https://doi.org/10.33754/miyah.v15i2.565

Hanifah, E. N., & Wulandari, T. (2018). Penggunaan Metode Card Sort untuk Meningkatkan Keaktifan Siswa dalam Pembelajaran IPS Kelas VIII E SMP Negeri 1 Majalengka. In JIPSINDO No. 1 (Vol. 5).

Hanim, N. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Aktif Tipe Index Card Match untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa pada Materi Sistem Gerak. http://dx.doi.org/10.22373/biotik.v5i2.3023

Hestiyani, Y. (2020). Metode Card Sort untuk Meningkatkan Penguasaan Kosa Kata dalam Pembelajaran Bahasa Arab di Sekolah. ALSUNIYAT: Jurnal Penelitian Bahasa, Sastra, dan Budaya Arab, 2(2), 149–161. https://doi.org/10.17509/alsuniyat.v2i2.23574

Irfan, H. (2019). Analisis Faktor-Faktor Kesulitan Menulis Huruf Abjad Bahasa Arab (Studi Kasus pada Siswa Kelas VIII SMP Miftahul Iman Bandung). Lisanan Arabiya, 3(2).

Kristanto, H. V. (2018). Metodologi Penelitian : Pedoman Penulisan Karya Ilmiah (KTI). Deepublish.

Kuraedah, S. (2015). Aplikasi Maharah Kitabah dalam Pembelajaran Bahasa Arab Sitti Kuraedah. Al-Ta’dib: Jurnal Kajian Ilmu Pendidikan, IAIN Kendari, 8(2), 82–98.

Luthfiana, N., Elmubarok, Z., & Zukhaira. (2019). Pengembangan Model Pembelajaran Problem Based Learning untuk Keterampilan Menulis Bahasa Arab Peserta Didik Kelas VIII MTs di Kabupaten Rembang. In LISANUL ARAB (Vol. 8, Issue 1). http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/laa

Mujahidah, N., & Hidayat, Y. M. (2013). Pembelajaran bahasa Arab. Pontianak Press.

Nur, F. (2013). Peningkatan Kemampuan Berhitung Matematika Melalui Penerapan Strategi Pembelajaran Card Sort Bervariasi Pada Siswa Kelas IV SDN Kayen 03 Tahun Pelajaran 2012/2013. Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Nuramaliah, I., Haniah, H., & Hamzah, A. A. (2021). Analisis Kesalahan Imlā’ Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Shaut al Arabiyyah, 9(2), 207. https://doi.org/10.24252/saa.v9i2.23582

Pimada, L. H., Toba, R., & Rasyidi, A. W. (2020). Learning of Imla ’ Using Flashcards on Writing Skill at Islamic Elementary School Level in Samarinda. Izdihar : Journal of Arabic Language Teaching, Linguistics, and Literature, 3, 1–16.

Rathomi, A. (2020). Maharah Kitabah Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Jurnal Keguruan Dan Pendidikan Islam, TARBIYA ISLAMICA ISSN (p): 2303-3819-; ISSN (e):, 1, 1–8. http://ojs.iaisambas.ac.id/index.php/Tarbiya_Islamica/index

Rohman, H. M. H., & Sugiman. (2015). Pengaruh Implementasi Pendidikan Matematika Pendidikan Matematika dalam Setting Kooperatif Tipe Think Pair Share (TPS) terhadap Kemampuan Literasi Matematis Siswa SMP. https://journal.student.uny.ac.id/index.php/jpm/article/download/2663/4152

Santoso, Moh. A. (2011). Modul Materi Praktikum Mata Kuliah Pembelajaran Bahasa Arab. STAIN Pontianak.

Sueni, N. M. (2019). Metode, Model dan Bentuk Model Pembelajaran. https://ojs.ikip-saraswati.ac.id/index.php/wacanasaraswati/article/download/35/30

Suryadi, S. (2022). Using Word Wall Technique and Vocabulary Mastery on Students’ Writing Skill. Pioneer: Journal of Language and Literature, 14(1), 75. https://doi.org/10.36841/pioneer.v14i1.1644

Susanti, S. (2020). Efektivitas Metode Imla’ Manzur dalam Meningkatkan Keterampilan Menulis Bahasa Arab Siswa Madrasah Tsanawiyah. Aphorisme: Journal of Arabic Language, Literature, and Education, 1(2), 1–22. https://doi.org/10.37680/aphorisme.v1i2.439

Yusuf, J., Alhafidz, A. Z., & Luthfi, M. F. (2019). Menulis Terstruktur Sebagai Urgensi Pembelajaran Maharah Al-Kitabah. An Nabighoh: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Bahasa Arab, 21(02), 203. https://doi.org/10.32332/an-nabighoh.v21i02.1683

Zahriyah, N., Rahman, A., & Izzatunnisa. (2022). Penerapan Metode Imla Istima’i dan Ikhtibari untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Bahasa Arab MAN 2 BIMA. https://doi.org/10.52266/al-afidah.v6i2.1056
Published
2023-06-30
How to Cite
YUSUF, Salma Sabila; ABDURRAHMAN, Maman; KHALID, Shofa Musthofa. Improving Students' Basic Arabic Writing Skills (Imla Manzur) Through The Card Sort Method. Pioneer: Journal of Language and Literature, [S.l.], v. 15, n. 1, p. 221-242, june 2023. ISSN 2655-8718. Available at: <https://unars.ac.id/ojs/index.php/pioneer/article/view/2960>. Date accessed: 05 dec. 2025. doi: https://doi.org/10.36841/pioneer.v15i1.2960.
Section
Articles