STRATEGI PEMASARAN ONLINE DAN OFFLINE USAHA CEMILAN MELALUI IMPLEMENTASI BUSINESS PLAN
Abstract
Marketing is a company's function of creating, communicating, and delivering value to customers in order to manage mutually beneficial customer relationships. Entrepreneurship in the culinary sector holds great promise for a region's economic growth by creating jobs and increasing its competitiveness. Snack businesses offer good prospects for development because they don't require large capital but offer high demand. This study aims to describe online and offline product marketing and formulate a marketing mix strategy (product, price, promotion, and distribution) to increase sales volume. This research is a case study of a home industry in Makassar City, as part of the implementation of a business plan. The results show that during snack product marketing activities, the company focused on using online marketing strategies through social media platforms such as Instagram, WhatsApp, and Facebook. Online marketing successfully reached a wider consumer base, built the brand, and presented the product with attractive visual content. Digital product, pricing, distribution, and promotion strategies were implemented through discounts and free shipping. Offline marketing utilized word-of-mouth and recommendations from colleagues/friends, who served as sources of information for consumers.
Downloads
References
Andy Putra, & Sugeng Pradikto. (2025). Pengaruh UMKM Kuliner dan Wisata Lokal terhadap Meningkatkan Pertumbuhan Ekonomi di Desa Ranggeh Kecamatan Gondangwetan Kabupaten Pasuruan. In Student Research Journal (Vol. 3, Issue 1, pp. 97–106). https://doi.org/10.55606/srj-yappi.v3i1.1693
Birgithri, A., Syafira, T., & Louise, N. (2024). Analisis Strategi Pemasaran UMKM untuk Meningkatkan Pertumbuhan Bisnis di Era Digital. Technomedia Journal, 9(1), 117–129. https://doi.org/10.33050/tmj.v9i1.2268
Hibatullah. N.Z, Susilowati. R.A.J, Wisesa. W, Sari.A.A, Situmorang. G. F, Ikaningtyas. M (2025). Proposal Business Plan Pengembangan Model Bisnis Bon Nori: Analisis Peluang Pasar dan Strategi Penetrasi Produk Nori Berbasis Bayam. Jurnal Ekonomi Manajemen (JEMa), 29(6), pp: 198-206.
Irawati, S., Musahidah, U., & Hilwa, W. (2025). Analisis Strategi Pemasaran pada Usaha Snack Makar Makanan Rakyat. GREAT: Jurnal Manajemen Dan Bisnis Islam, 2(1), 1–22. https://doi.org/10.61111/great.v2i1.837
Irfani, H., Yeni, F., & Wahyuni, R. (2020). Pemanfaatan Digital Marketing Sebagai Strategi Pemasaran Pada Ukm Dalam Menghadapi Era Industri 4.0. Journal of Character Education Society (JCES), 3(3), 651–659. https://doi.org/10.31764/jces.v3i1.2799
Kilu, M. S., Hasnidar, & Jayanti, A. (2024). Strategi Pemasaran Berbasis Information And Communication Technology Yummy Bananas di Kota Makassar. Jurnal E-Bussiness Institut Teknologi Dan Bisnis Muhammadiyah Polewali Mandar, 4(1), 53–62. https://doi.org/10.59903/ebussiness.v4i1.101
Kusniyah, Lukita, C., & Lestari, N. W. F. A. (2024). Analisis Strategi Pemasaran Online Dan Offline Dalam Meningkatkan Penjualan Dan Keberhasilan Bisnis Pada Butik Kayla Wati. Jurnal Ilmiah Manajemen Dan Akuntansi, 1(6), 15–23. https://doi.org/10.69714/71pa4t04
Muslimin, Zabir Zainuddin, M. K. S. (2022). Strategi Pemasaran Untuk Meningkatkan Penjualan Pada Usaha Umkm Sederhana (Studi Kasus Desa Konda Kec. Konda). Sultra Journal of Economic and Business, 3(2), 132–149. https://doi.org/10.54297/sjeb.vol3.iss2.338
Pangestuti, A. N. (2022). Bisnis Makanan Ringan “Awan Snack’’: Bisnis Mengetuk Langit.” Doctoral Dissertation, Universitas Islam Sultan Agung Semarang, 1–5. https://repository.unissula.ac.id
Rudianto, Z. R. V. (2023). Strategi Pemasaran Digital Bagi UMKM Untuk Meningkatkan Daya Saing(Studi Kasus Pada UMKMDi Daerah Istimewa Yogyakarta). Jurnal Ekonomi Bisnis, Manajemen Dan Akuntansi (JEBMAK), 2(2), 449–456.
Sembiring, V., Afifah, A., Ingtyas, F. T., & Ginting, L. (2025). Studi Literatur Kewirausahaan dalam Bidang Kuliner terhadap Pertumbuhan Ekonomi : Sebuah Meta Analisis. 8, 403–407.
Seran, R. B., Sundari, E., & Fadhila, M. (2023). Strategi Pemasaran yang Unik: Mengoptimalkan Kreativitas dalam Menarik Perhatian Konsumen. Jurnal Mirai Management, 8(1), 206–211. https://journal.stieamkop.ac.id
Setyaningsih, F. (2021). Analisis Strategi Bauran Pemasaran Terhadap Peningkatan Pelanggan Pada Lembaga Rafi Bimbel Tangerang. JMB : Jurnal Manajemen Dan Bisnis, 10(1), 221–230. https://doi.org/10.31000/jmb.v10i1.4233
Sitompul, P., Tarigan, M. I., & Telaumbanua, E. S. (2022). Perencanaan Bisnis sebagai Kompas Bagi Wirausahawan Pemula. Prosiding Konferensi Nasional Pengabdian Kepada Masyarakat Dan Corporate Social Responsibility (PKM-CSR), 5, 1–10. https://doi.org/10.37695/pkmcsr.v5i0.1605
Wijayanti, N., & Hidayat, H. H. (2020). Business Model Canvas (BMC) sebagai Strategi Penguatan Kompetensi UMKM Makanan Ringan di Kabupaten Kebumen, Jawa Tengah. JURNAL AGROINDUSTRI HALAL, 6(2), 114–121. https://doi.org/10.30997/jah.v6i2.2631
Yolanda, C. (2024). Peran Usaha Mikro, Kecil Dan Menengah (UMKM) Dalam Pengembangan Ekonomi Indonesia. JURNAL MANAJEMEN DAN BISNIS, 2(3), 170–186. https://doi.org/10.36490/jmdb.v2i3.1147

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.















